Coronavirus – actuele informatie

/Coronavirus – actuele informatie
Coronavirus – actuele informatie2020-11-25T11:00:03+01:00

De Swinhove Groep biedt zorg aan kwetsbare mensen. Het is onze gezamenlijke verantwoordelijkheid om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen en om cliënten en elkaar te beschermen. Op deze pagina willen wij u zoveel mogelijk op de hoogte houden van de actuele ontwikkelingen.

Op dit moment zijn er op locatie Swinhove 3 positief geteste cliënten, op locatie Ambachtstaete 1 positief geteste cliënt en in de thuiszorg 1 positief geteste cliënt. 

Vragen
Op deze pagina vindt u het antwoord op een aantal veelgestelde vragen.  De antwoorden op deze vragen kunnen wijzigen, kijk daarom met regelmaat op deze pagina! Voor overige vragen neemt u contact op met het hoofd van de afdeling waar uw naaste verblijft.

Algemene informatie  over het coronavirus

Website RIVM en informatienummer
Er is naast de RIVM-site ook een landelijk informatienummer beschikbaar voor vragen: 0800-1351.

Het Nationale Zorgnummer
Het Nationale Zorgnummer is de gezamenlijke hulp- en meldlijn van MIND Landelijk Platform Psychische Gezondheidszorg en Patiëntenfederatie Nederland.Het nationale zorgnummer staat klaar voor alle vragen omtrent het corona-virus voor cliënten, familieleden, mantelzorgers en naasten.
Het nummer is van maandag tot en met donderdag te bereiken tussen 09.00 – 13.00 uur via 0900–23 56 780.

Actueel nieuws rondom het coronavirus

Vragen over het coronavirus

Hoe zit het met de was als mijn naaste (mogelijk) besmet is met het corona virus?2020-10-30T17:01:42+01:00

In het geval een cliënt (mogelijk) besmet is met het corona virus kunnen naasten er voor kiezen om de was zelf te blijven doen of dit door de Linnenkamer te laten verzorgen.  U ontvangt de kleding van uw naaste die (mogelijk) besmet is met het Coronavirus in een rode waszak.

Bij het wassen van het wasgoed moet u op het volgende letten om het risico op besmetting van uzelf zo klein mogelijk te maken:

  1. Op de rode waszak staat wanneer de kleding in de zak is gedaan.
  2. De rode waszak moet 5 dagen dicht blijven.
  3. Op dag 6 mag de rode waszak alleen geopend worden met de bijgeleverde handschoenen.
  4. De handschoenen zullen door de zorgmedewerker van de groep aan u gegeven worden.
  5. De kleding moet apart van uw andere was gewassen worden.
  6. De kleding moet op 60 graden gewassen worden.
Welke afspraken gelden er bij opname?2020-10-08T15:25:50+02:00

Alle cliënten worden bij opname getest en verblijven tot de uitslag van deze test bekend is in isolatie. Als de test negatief is verblijven zij nog 9 dagen in quarantaine. Voor het einde van de quarantaineperiode worden zij opnieuw getest. Bij een positieve uitslag blijft de cliënt in isolatie.   

Vanaf 5 oktober is met het Albert Schweizer ziekenhuis afgesproken dat cliënten worden getest voordat zij worden opgenomen op één van onze locaties.  

  • Als de testuitslag positief is, worden zij niet opgenomen tot het moment dat de cliënt niet meer besmettelijk is. 
  • Als de testuitslag negatief is, wordt de cliënt opgenomen en verblijft nog 9 dagen in quarantaine.  Voor het einde van de quarantaineperiode wordt de cliënt opnieuw getest. Bij een positieve uitslag blijft de cliënt in isolatie.   
Kan een afspraak in het ziekenhuis doorgaan?2020-10-08T15:26:12+02:00

In het geval een bewoner een nacht of langer buiten de locatie verblijft, dan gelden voor de cliënt de afspraken die gelden voor een nieuwe opname. Conform de huidige afspraken betekent dat, dat een cliënt 10 dagen in quarantaine gaat en wordt getest. Deze afspraak geldt uiteraard niet voor thuiszorgcliënten en zelfstandige huurders.  

Ik wil liever nog niet op bezoek bij mijn naaste, is dat erg?2020-05-30T20:07:15+02:00

Natuurlijk bent u niet verplicht om op bezoek te komen. Graag wijzen wij u op de mogelijkheid om te (beeld)bellen en het gebruik van de Kletstent. 

Mag ik mijn huisdier meenemen tijdens het bezoek?2020-07-01T11:28:22+02:00

Ja dit mag.

Mag ik buiten gaan wandelen met mijn naaste als ik op bezoek kom?2020-07-01T11:29:01+02:00

Ja dit mag.

Tijdens de wandeling verzoeken wij u om zich aan een aantal afspraken te houden: 

  • Vermijd drukke plekken. 
  • Neem de 1,5 meter afstand regeling in acht. 
Wat doen jullie om de medewerkers en cliënten te beschermen?2020-04-09T11:11:02+02:00
Indien een cliënt besmet is wordt de cliënt afgezonderd en in strikte isolatie verzorgd.
Dit betekent dat hij/zij in de eigen kamer verblijft, met de deur gesloten. Dezelfde richtlijnen volgen wij met een verdenking op het Coronavirus. Onze medewerkers beschermen zichzelf goed om verdere besmetting te voorkomen. Zij dragen beschermingsmaterialen bij cliënten met het Cornavirus en verdenkingen op het Coronavirus en voor deze bescherming volgen wij de richtlijnen van het RIVM. Deze informatie kunt u lezen op: https://lci.rivm.nl/covid-19/PBMbuitenziekenhuis

Zoals u hierboven kunt lezen, beschermen onze medewerkers zichzelf goed zodat zij veilig voor andere cliënten kunnen zorgen. Ook in hun privé situatie zijn zij alert op de algemene hygiënerichtlijnen van het RIVM. Wij monitoren alle cliënten zeer alert. Wij zijn alert op een eventuele verandering in de gezondheidssituatie. Vertoont een cliënt verkoudheidsklachten, temperatuurverhoging of lijkt een cliënt minder fit, dan schakelen wij de specialist ouderengeneeskunde in, deze is vanzelfsprekend ook actief betrokken.

Mijn naaste wordt binnenkort opgenomen op één van jullie locaties: mag familie dan mee?2020-07-01T11:30:08+02:00

Ja dit mag, als deze persoon geen klachten heeft (verkoudheid, hoesten, niezen, koorts).

Mag mijn naaste mee naar huis?2020-10-30T17:06:23+01:00

Wij ervaren dat het aantal besmettingen op onze locaties de afgelopen periode is toegenomen. Het wordt steeds belangrijker om het aantal verschillende contacten per cliënt te beperken, om het risico van besmetting te verkleinen. Daarom vragen wij u, cliënten en naasten, om bezoek buiten de locaties waar mogelijk te beperken of uit te stellen. Het gaat dan bijvoorbeeld om de kapper, pedicure en familiebezoeken zoals verjaardagen. 

Ik wil graag een initiatief opstarten, kan dit?2020-04-10T13:40:15+02:00

Ben u van plan om een initiatief te starten voor onze medewerkers of bewoners? Wij verzoeken u dan vooraf contact met ons op te nemen via communicatie@swinhovegroep.nl

Houdt u er rekening mee dat wij niet alle activiteiten kunnen ondersteunen of door laten gaan. Wij proberen hier ruimte voor te maken en mee te denken in veilige en haalbare oplossingen. Onze medewerkers concentreren zich in de eerste plaats op de zorg voor de bewoners.  

Corona updates

Ons magazine: de Meander

november 3rd, 2020|

De najaarseditie van ons magazine de Meander (in een nieuw jasje) • In dit nummer een terugblik op een intense periode. De komst van het coronavirus heeft veel gevolgen voor het leven en werken [...]

Bescherm uzelf en uw naaste  

oktober 30th, 2020|

Helaas merken we om ons heen en ook binnen onze organisatie dat het aantal coronabesmettingen toeneemt. We doen er alles aan om onze bewoners de zorg te verlenen die zij verdienen.  Door alle ontwikkelingen zijn [...]

Update 27 oktober

oktober 26th, 2020|

Helaas merken we om ons heen en binnen onze organisatie dat het aantal coronabesmettingen toeneemt. Op dit moment zijn er op locatie Lichtkring 4 positief geteste cliënten, op locatie Swinhove 7 positief geteste cliënten en op locatie Lindonk 1 positief geteste cliënt.  De bewoners [...]

Bel ons
078 625 55 00
Mail ons
info@swinhovegroep.nl